[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Decyduje tu tak\e sposób funkcjonowania umysłu.Dane potwierdzają-ce'nasze przekonania są przez nas łatwiej zauwa\ane, lepiej pamiętanei uznawane za wa\niejsze.Informacja niezgodna z przekonaniami częściejzostaje przeoczona, zapomniana i częściej jest uznawana za nieistotną,nawet gdy nie jest wa\na dla naszej samooceny.Poni\ej przedstawimykilka przykładów ilustrujących skłonność ludzi do upartego trzymaniaaę własnych schematów.Niektóre z tych przypadków mogą być wiązanei czynnikami motywacyjnymi, takimi jak dysonans, inne ze sposobem,i*" pki rejestrujemy i zapamiętujemy informację.Ludzie spostrzegają nowe dane przez pryzmat schematów.Posługi-*rame się schematami w celu zinterpretowania zachowania wieloznaczne-ao.jak czynili to studenci oceniający wykładowcę w eksperymencie Ha-lolda Kelleya (1950), to jedna sprawa, a druga, to gdy schematy dyktująim treść spostrze\eń.Je\eli zniekształcamy dane, by stały się zgodnet uszymi schematami, niewielkie są szansę, \e zostanie zarejestrowanafl&akołwiek prawdziwie niezgodna z tymi schematami informacja.Klasyczna demonstracją tego zjawiska są badania przeprowadzoneprań Ala Hastorfa i Hadleya Cantrila (1954).Pokazywali oni studentomObrcmouth i Princeton film z meczu futbolowego pomiędzy dru\ynamiz Tvch uczelni i prosili o zanotowanie liczby przewinień popełnionychprzez zawodników ka\dego z zespołów.Gra była szczególnie brutalna, " wzbudzało gorące protesty w obu społecznościach studenckich: ka\daJT i Ol obwiniała drugą o kontuzje, do których doszło.Hastorf i CantriiMww H^b przypuszczenie, \e jednym z powodów niezgodności opinii byłoJ& B ifudenci z obydwu uniwersytetów, wskutek swojego zaanga\owaniap niaeq ze stron, w rzeczywistości widzieli ró\ne mecze.Badania po-a-Tmtnły tę hipotezę.Studenci Princeton, którzy oglądali film, rejestro-ww.wvcef przewinień popełnianych przez dru\ynę z Dartmouth ni\craer współ z Princeton, podczas gdy studenci Dartmouth dostrzegaliKardynalnym błędem jestteoretyzowanie przedzebraniem wszystkichfaktów.Wypacza to sąd. Sheriock Holmes (SirArthur Conan Doyle), 1988138 Rozdział 4Ludzie spostrzegają rzeczywistość przez pryzmat schematów.Studenci z Princetoni Dartmouth oglądali ten sam film o brutalnym meczu futbolowym pomiędzyobydwiema szkołami.Studenci z Princeton spostrzegali więcej przewinieńpopełnianych przez dru\ynę z Dartmouth, podczas gdy studenci z Dartmouthwidzieli więcej przewinień po stronie zespołu z Princeton.zjawisko wrogich mediów:odkrycie, \e ka\daz antagonistycznych, silniezaanga\owanych w coś grupspostrzega neutralne,zrównowa\one przekazymediów jako sobie wrogie,poniewa\ media nieprzedstawiły faktóww jednostronnym ujęciu,o którym antagoniści wiedzą", \e jest prawdącoś przeciwnego.Nale\y podkreślić, \e zapisując swoje spostrze\enia, stu-denci byli absolutnie szczerzy  naprawdę w tym samym filmie wi-dzieli dwie ró\ne rzeczywistości.Zniekształcanie przez schematy tego, cospostrzegamy, sprawia, \e mamy tendencję do ujmowania świata w ka-tegoriach czarno-białych, gdzie po naszej strome jest dobro, a po prze-ciwnej zło.Tendencyjne spostrzeganie mo\e powodować, \e osoby mocnow coś zaanga\owane będą sądziły, i\ większość innych ludzi interpretujerzeczywistość błędnie.Na przykład, co by było, gdyby studenci Princetoni Dartmouth obejrzeli w wiadomościach telewizyjnych zrównowa\oną,neutralną relację, zgodnie z którą obie dru\yny przejawiały brutalne, nie-sportowe zachowanie? Ka\da ze stron uznałaby doniesienie za tenden-cyjne, poniewa\ nie przedstawiało ono skrajnego stanowiska uznawanegoprzez nią za prawdę.Vallone, Ross i Lepper (1985) zademonstrowali zja-wisko wrogich mediów, pokazując studentom proarabskim i proizrael-skim relacje telewizyjne dotyczące konfliktów na Bliskim Wschodzie(przedstawiały one masakrę ludności cywilnej z obozu dla uchodzcóww Libanie w 1982 r.) [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • rozszczep.opx.pl
  •