[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.hajd: jednostka miary powierzchni, równa kwadratowi o boku wynoszącym sto kroków.Illian (IHL-lee-ahn): Wielkie miasto portowe położone nad Morzem Burz, stolica kraju o tej samej nazwie.Isendre (ih-SEHN-dreh): Piękna i tajemnicza kobieta podróżująca po Pustkowiu Aiel.Jedyna Moc: Moc przenoszona z Prawdziwego Źródła.Przeważająca większość ludzi jest całkowicie niezdolna do przenoszenia Jedynej Mocy.Niewielu z nich można nauczyć przenoszenia jej, a zupełnie nieznana liczba ma tę zdolność wrodzoną.Tych nielicznych nie trzeba uczyć, dotykają Prawdziwego Źródła i przenoszą Moc, czy tego chcą czy nie, być może nawet sobie nie uświadamiając, co robią.Ta wrodzona zdolność objawia się zazwyczaj pod koniec okresu dojrzewania lub tuż po osiągnięciu dojrzałości.Jeżeli taki człowiek nie zostanie nauczony kontroli albo uczy się sam (co jest nadzwyczaj trudne, sukces osiąga jedynie jedna na cztery osoby), jego śmierć jest pewna.Od Czasu Szaleństwa żaden mężczyzna nie potrafił przenosić Mocy i nie popaść w rezultacie w straszliwy obłęd, a następnie, nawet jeśli nabył odrobinę umiejętności kontrolowania, to umierał na wyniszczającą chorobę, która powoduje, że cierpiący na nią gnije za życia - chorobę, podobnie jak obłęd, powodowała skaza, jaką Czarny dotknął saidina.Patrz również: Przenosić Jedyną Moc, Czas Szaleństwa, Prawdziwe Źródło.Kadere, Hadnan (kah-DEER, HAHD-nahn): Handlarz podróżujący po Pustkowiu Aiel.Człowiek oferujący na sprzedaż wiedzę, pod warunkiem otrzymania odpwiedniej ceny.kaf (KAAF): Napój Seanchan parzony na czarno i spożywany na gorąco, czasami jedynie słodzony.Posiada działanie stymulujące.Kamień Łzy: Wielka forteca w mieście Łza, o której powiada się, iż wzniesiono ją wkrótce po Pęknięciu Świata, a do jej zbudowania użyto Jedynej Mocy.Była oblegana i atakowana bardzo wiele razy, zawsze jednak bez powodzenia; padła w ciągu jednej nocy, zdobyta przez Smoka Odrodzonego i kilka setek Aielów, tym samym wypełniając dwa Proroctwa Smoka.W Kamieniu mieści się kolekcja an'greali oraz ter'angreali, która śmiało może rywalizować ze zbiorami Białej Wieży.Keille, Shaogi.Patrz: Shaogi, Keille.Kolo Czasu: Czas jest Kołem wyposażonym w siedem szprych, każda szprycha to Wiek.Koło Czasu obraca się, a Wieki nadchodzą i mijają, pozostawiając wspomnienia, które stają się legendą, a potem mitem, i są zapomniane wraz z ponownym nadejściem tego Wieku.Wzór Wieku zmienia się nieznacznie za każdym razem, gdy ten Wiek nastaje, i za każdym razem ulega większym zmianom, aczkolwiek jest to zawsze ten sam Wiek.Koronka Wieku: Inna nazwa dla Wzoru.Patrz: Wzór Wieku.Leman (LAY-malm): Król Cairhien, z Dynastii Damodred, który utracił swój tron i życie podczas Wojny o Aiel.Patrz również: Wojna o Aiel; Avendoraldera.Lan, al'Lan Mandragoran (AHL-LAN man-DRAG-or-an): Strażnik połączony więzią z Moiraine.Niekoronowany król Malkier, Dai Shan i ostatni pozostały przy życiu malkierski lord.Patrz również: Malkier; Moiraine; Strażnik.Lanfear (LAN-fear): W Dawnej Mowie "Córka Nocy".Jedna z Przeklętych, być może najpotężniejsza po Ishamaelu.W odróżnieniu od pozostałych Przeklętych, sama wybrała dla siebie to imię.Twierdzi się, że Lanfear była zakochana w Lewsie Therinie Telamonie.Patrz również: Przeklęci; Smok.Laras (LAH-rahs): Mistrzyni Kuchni w Białej Wieży, w ośrodku władzy Aes Sedai, w Tar Valon.Kobieta o zaskakującej wiedzy i szokującej przeszłości.Leane (lee-AHN-eh): Aes Sedai z Błękitnych Ajah i Opiekunka Kronik.Patrz również: Ajah, Opiekunka Kronik.Lews Therin Telamon; Lews Therin Kinslayer: Patrz: Smok.Liandrin (lee-AHN-drihn): Aes Sedai niegdyś z CzerwonychAjah, rodem z Tarabonu.Obecnie należąca do Czarnych Ajah.liga: Patrz: miary odległości.Lini (LIHN-nee): Opiekunka do dzieci lady Elayne, a przed nią jej matki, Morgase.Logain (loh-GAIN): Człowiek, który ongiś proklamował się Smokiem Odrodzonym, obecnie poskromiony i uwięzionyw Białej Wieży.Loial (LOY-ahl): syn Arenta, syna Halana: ogir ze Stedding Shangtai.Lud Morza: Bardziej właściwa nazwa Atha'an Miere (a-tha-AHN-mee-AIR), Morski Naród.Mieszkańcy wysp położonych na Oceanie Aryth (AH-rihth) i Morzu Burz, spędzają niewiele czasu na tych wyspach, żyjąc przede wszystkim na statkach.Główna część handlu morskiego jest uprawiana za pomocą statków Ludu Morza.Luhhan, Haral (LOOH-halm, HAH-rahl): Kowal w Dwu Rzekach i członek Rady Wióski Pola Emonda.Jego żona Alsbet (AHLS-beht) jest członkinią Koła Kobiet.Łza: Kraj położony nad Morzem Burz, a także stolica tego kraju, wielki port.Na sztandarze Łzy widnieją trzy białe półksiężyce na polu w połowie czerwonym, a w połowie złotym.Patrz również: Kamień Łzy.Malkier (mahl-KEER): Kraina, niegdyś należąca do Ziem Granicznych, obecnie wchłonięta przez Ugór.Godłem Malkier był złoty żuraw w locie.Manetheren (malm-EHTH-ehr-ehn): Jeden z dziesięciu krajów, które utworzyły Drugie Przymierze, a także stolica tego kraju.Zarówno miasto, jak i kraj zostały całkowicie zniszczone podczas Wojen z Trollokami.Mayene (may-EHN): Miasto-państwo nad Morzem Burz, historycznie zależne od Łzy.Bogactwo i niezależność zawdzięcza wiedzy o ławicach ryb olejowych, dzięki której jego produkty rywalizują ekonomicznie z oliwnymi gajami Łzy, Illian oraz Tarabon.Z ryby olejowej i drzew oliwnych pochodzi niemal cała oliwa do lamp.Władcą Mayene jest "Pierwsza z Mayene".Pierwsze utrzymują, iż są bezpośrednimi spadkobiercami Artura Hawkwinga.Godłem Mayene jest złoty jastrząb w locie na niebieskim tle.Modra: Wśród Aielów Mądre są kobietami wybranymi przez inne Mądre i wyuczonymi leczenia, stosowania ziół itp.mniej więcej tak jak Wiedzące.Zazwyczaj każda siedziba klanu czy szczepu ma jedną Mądrą.O niektórych powiada się, iż posiadają niezwykłe zdolności uzdrawiania i potrafią robić rzeczy zdające się cudem.Cieszą się wielkim autorytetem, ale również spoczywa na nich znaczna odpowiedzialność; ich wpływ na wodzów klanów i szczepów jest niemały, chcociaż mężczyźni często oskarżają je o wtrącanie się w nie swoje sprawy.Melaine (metrLAYN): Mądra ze szczepu Jhirad, Goshien Aiel.Wędrująca po snach.Merrilin, Thom (MER-rih-lihn, TOM): Nie tak zwyczajny bard.miary odległości: 10 cali = 3 dłonie = 1 stopa; 3 stopy = 1 krok; 2 kroki = 1 piędź; 1000 piędzi = 1 mila; 4 mile = 1 liga.miary wag: 10 uncji = 1 funt; 10 funtów = 1 kamień; 10 kamieni = 1 cetnar; 10 cetnarów = 1 tona.mila: Patrz: miary odległości.Min (MIN): Młoda kobieta, która potrafi widzieć poświaty otaczające ludzi i czytać z nich.Moiraine (mwah-RAIN): Aes Sedai z Błękitnych Ajah.Pochodzi z Dynastii Damodred, aczkolwiek nie z linii spadkobierców tronu, wychowała się w Pałacu Królewskim w Cairhien.Morgase (moor-GAYZ): Z Łaski Światłości Królowa Andoru, Obrończyni Królestwa, Opiekunka Ludu, Dziedziczka Dynastii Trakand.Jej godłem są trzy złote klucze
[ Pobierz całość w formacie PDF ]