[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.hajd: jednostka miary powierzchni, równa kwadratowi o boku wynoszącym sto kroków.Illian (IHL-lee-ahn): Wielkie miasto portowe położone nad Morzem Burz, stolica kraju o tej samej nazwie.Isendre (ih-SEHN-dreh): Piękna i tajemnicza kobieta podró­żująca po Pustkowiu Aiel.Jedyna Moc: Moc przenoszona z Prawdziwego Źródła.Prze­ważająca większość ludzi jest całkowicie niezdolna do prze­noszenia Jedynej Mocy.Niewielu z nich można nauczyć przenoszenia jej, a zupełnie nieznana liczba ma tę zdolność wrodzoną.Tych nielicznych nie trzeba uczyć, dotykają Pra­wdziwego Źródła i przenoszą Moc, czy tego chcą czy nie, być może nawet sobie nie uświadamiając, co robią.Ta wro­dzona zdolność objawia się zazwyczaj pod koniec okresu dojrzewania lub tuż po osiągnięciu dojrzałości.Jeżeli taki człowiek nie zostanie nauczony kontroli albo uczy się sam (co jest nadzwyczaj trudne, sukces osiąga jedynie jedna na cztery osoby), jego śmierć jest pewna.Od Czasu Szaleństwa żaden mężczyzna nie potrafił przenosić Mocy i nie popaść w rezultacie w straszliwy obłęd, a następnie, nawet jeśli nabył odrobinę umiejętności kontrolowania, to umierał na wyniszczającą chorobę, która powoduje, że cierpiący na nią gnije za życia - chorobę, podobnie jak obłęd, powodowa­ła skaza, jaką Czarny dotknął saidina.Patrz również: Prze­nosić Jedyną Moc, Czas Szaleństwa, Prawdziwe Źródło.Kadere, Hadnan (kah-DEER, HAHD-nahn): Handlarz podró­żujący po Pustkowiu Aiel.Człowiek oferujący na sprzedaż wiedzę, pod warunkiem otrzymania odpwiedniej ceny.kaf (KAAF): Napój Seanchan parzony na czarno i spożywany na gorąco, czasami jedynie słodzony.Posiada działanie sty­mulujące.Kamień Łzy: Wielka forteca w mieście Łza, o której powiada się, iż wzniesiono ją wkrótce po Pęknięciu Świata, a do jej zbudowania użyto Jedynej Mocy.Była oblegana i atako­wana bardzo wiele razy, zawsze jednak bez powodzenia; padła w ciągu jednej nocy, zdobyta przez Smoka Odrodzo­nego i kilka setek Aielów, tym samym wypełniając dwa Proroctwa Smoka.W Kamieniu mieści się kolekcja an'gre­ali oraz ter'angreali, która śmiało może rywalizować ze zbiorami Białej Wieży.Keille, Shaogi.Patrz: Shaogi, Keille.Kolo Czasu: Czas jest Kołem wyposażonym w siedem szprych, każda szprycha to Wiek.Koło Czasu obraca się, a Wieki nadchodzą i mijają, pozostawiając wspomnienia, które stają się legendą, a potem mitem, i są zapomniane wraz z po­nownym nadejściem tego Wieku.Wzór Wieku zmienia się nieznacznie za każdym razem, gdy ten Wiek nastaje, i za każdym razem ulega większym zmianom, aczkolwiek jest to zawsze ten sam Wiek.Koronka Wieku: Inna nazwa dla Wzoru.Patrz: Wzór Wieku.Leman (LAY-malm): Król Cairhien, z Dynastii Damodred, który utracił swój tron i życie podczas Wojny o Aiel.Patrz również: Wojna o Aiel; Avendoraldera.Lan, al'Lan Mandragoran (AHL-LAN man-DRAG-or-an): Strażnik połączony więzią z Moiraine.Niekoronowany król Malkier, Dai Shan i ostatni pozostały przy życiu malkierski lord.Patrz również: Malkier; Moiraine; Strażnik.Lanfear (LAN-fear): W Dawnej Mowie "Córka Nocy".Jedna z Przeklętych, być może najpotężniejsza po Ishamaelu.W od­różnieniu od pozostałych Przeklętych, sama wybrała dla sie­bie to imię.Twierdzi się, że Lanfear była zakochana w Le­wsie Therinie Telamonie.Patrz również: Przeklęci; Smok.Laras (LAH-rahs): Mistrzyni Kuchni w Białej Wieży, w ośrod­ku władzy Aes Sedai, w Tar Valon.Kobieta o zaskakującej wiedzy i szokującej przeszłości.Leane (lee-AHN-eh): Aes Sedai z Błękitnych Ajah i Opiekun­ka Kronik.Patrz również: Ajah, Opiekunka Kronik.Lews Therin Telamon; Lews Therin Kinslayer: Patrz: Smok.Liandrin (lee-AHN-drihn): Aes Sedai niegdyś z CzerwonychAjah, rodem z Tarabonu.Obecnie należąca do Czarnych Ajah.liga: Patrz: miary odległości.Lini (LIHN-nee): Opiekunka do dzieci lady Elayne, a przed nią jej matki, Morgase.Logain (loh-GAIN): Człowiek, który ongiś proklamował się Smokiem Odrodzonym, obecnie poskromiony i uwięzionyw Białej Wieży.Loial (LOY-ahl): syn Arenta, syna Halana: ogir ze Stedding Shangtai.Lud Morza: Bardziej właściwa nazwa Atha'an Miere (a-tha­-AHN-mee-AIR), Morski Naród.Mieszkańcy wysp poło­żonych na Oceanie Aryth (AH-rihth) i Morzu Burz, spę­dzają niewiele czasu na tych wyspach, żyjąc przede wszy­stkim na statkach.Główna część handlu morskiego jest uprawiana za pomocą statków Ludu Morza.Luhhan, Haral (LOOH-halm, HAH-rahl): Kowal w Dwu Rze­kach i członek Rady Wióski Pola Emonda.Jego żona Als­bet (AHLS-beht) jest członkinią Koła Kobiet.Łza: Kraj położony nad Morzem Burz, a także stolica tego kraju, wielki port.Na sztandarze Łzy widnieją trzy białe półksiężyce na polu w połowie czerwonym, a w połowie złotym.Patrz również: Kamień Łzy.Malkier (mahl-KEER): Kraina, niegdyś należąca do Ziem Gra­nicznych, obecnie wchłonięta przez Ugór.Godłem Malkier był złoty żuraw w locie.Manetheren (malm-EHTH-ehr-ehn): Jeden z dziesięciu kra­jów, które utworzyły Drugie Przymierze, a także stolica tego kraju.Zarówno miasto, jak i kraj zostały całkowicie zniszczone podczas Wojen z Trollokami.Mayene (may-EHN): Miasto-państwo nad Morzem Burz, hi­storycznie zależne od Łzy.Bogactwo i niezależność za­wdzięcza wiedzy o ławicach ryb olejowych, dzięki której jego produkty rywalizują ekonomicznie z oliwnymi gajami Łzy, Illian oraz Tarabon.Z ryby olejowej i drzew oliwnych pochodzi niemal cała oliwa do lamp.Władcą Mayene jest "Pierwsza z Mayene".Pierwsze utrzymują, iż są bezpośred­nimi spadkobiercami Artura Hawkwinga.Godłem Mayene jest złoty jastrząb w locie na niebieskim tle.Modra: Wśród Aielów Mądre są kobietami wybranymi przez inne Mądre i wyuczonymi leczenia, stosowania ziół itp.mniej więcej tak jak Wiedzące.Zazwyczaj każda siedziba klanu czy szczepu ma jedną Mądrą.O niektórych powiada się, iż posiadają niezwykłe zdolności uzdrawiania i potrafią robić rzeczy zdające się cudem.Cieszą się wielkim auto­rytetem, ale również spoczywa na nich znaczna odpowie­dzialność; ich wpływ na wodzów klanów i szczepów jest niemały, chcociaż mężczyźni często oskarżają je o wtrąca­nie się w nie swoje sprawy.Melaine (metrLAYN): Mądra ze szczepu Jhirad, Goshien Aiel.Wędrująca po snach.Merrilin, Thom (MER-rih-lihn, TOM): Nie tak zwyczajny bard.miary odległości: 10 cali = 3 dłonie = 1 stopa; 3 stopy = 1 krok; 2 kroki = 1 piędź; 1000 piędzi = 1 mila; 4 mile = 1 liga.miary wag: 10 uncji = 1 funt; 10 funtów = 1 kamień; 10 kamieni = 1 cetnar; 10 cetnarów = 1 tona.mila: Patrz: miary odległości.Min (MIN): Młoda kobieta, która potrafi widzieć poświaty otaczające ludzi i czytać z nich.Moiraine (mwah-RAIN): Aes Sedai z Błękitnych Ajah.Po­chodzi z Dynastii Damodred, aczkolwiek nie z linii spad­kobierców tronu, wychowała się w Pałacu Królewskim w Cairhien.Morgase (moor-GAYZ): Z Łaski Światłości Królowa Andoru, Obrończyni Królestwa, Opiekunka Ludu, Dziedziczka Dy­nastii Trakand.Jej godłem są trzy złote klucze [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • rozszczep.opx.pl
  •