[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Dlatego zapewniam ciÄ™, że szatan, kuszÄ…c w ten sposóbzakonników, sprowadziÅ‚ wielu z nich z drogi doskonaÅ‚oÅ›ci.Ich posÅ‚uszeÅ„stwo w tensposób pojÄ™te, ma bardzo maÅ‚Ä… wartość w oczach Boga, ponieważ sÅ‚uchajÄ…c przeÅ‚ożonychkierujÄ… siÄ™ wspomnianymi wzglÄ™dami.Jeżeli nie zadasz sobie gwaÅ‚tu, aby tak siÄ™ usposobić, by ci byÅ‚o zupeÅ‚nie obojÄ™tne,przynajmniej wedÅ‚ug twego wÅ‚asnego uczucia, jakiego masz przeÅ‚ożonego, w żadensposób nie staniesz siÄ™ czÅ‚owiekiem duchowym i nie wypeÅ‚nisz dobrze swych Å›lubów.TRZECIA PRZESTROGA13.Trzecia przestroga zmierza wprost przeciw szatanowi.Polega ona na tym, byÅ› siÄ™staraÅ‚ z caÅ‚ego serca upokarzać w sÅ‚owach i czynach, cieszÄ…c siÄ™ z dobra innych, jakby zeswego wÅ‚asnego, pragnÄ…c serdecznie, aby we wszystkim innych nad ciebie przenoszono;tym bowiem sposobem zwyciężysz zÅ‚o dobrem, odrzucisz daleko szatana i posiÄ…dzieszwesele ducha.Staraj siÄ™ ćwiczyć w tym, zwÅ‚aszcza wzglÄ™dem osób mniej sobie miÅ‚ych.JeÅ›li tego niezachowasz - bÄ…dz pewny, że nie osiÄ…gniesz prawdziwej miÅ‚oÅ›ci ani też w niej niepostÄ…pisz.Pragnij też raczej być pouczany przez wszystkich, niż - choćby najmniejszegoze wszystkich - nauczać.PRZECIW SAMEMU SOBIE I PODSTPOM ZMYSAOWOZCI14.NastÄ™pujÄ…ce trzy przestrogi musi zachować każdy, kto pragnie zwyciężyć samegosiebie i swÄ… zmysÅ‚owość, trzeciego swego nieprzyjaciela.PIERWSZA PRZESTROGA 15.Pierwsza przestroga jest ta, byÅ› byÅ‚ przekonany, że po to tylko przyszedÅ‚eÅ› doklasztoru, by ciÄ™ wszyscy ćwiczyli i urabiali.Aby siÄ™ zatem uwolnić od niedoskonaÅ‚oÅ›ci iniepokojów, jakich może ci nastrÄ™czyć usposobienie lub postÄ™powanie zakonników, i dlaosiÄ…gniÄ™cia pożytku z każdego wydarzenia, uważaj wszystkich w klasztorze zapowoÅ‚anych do tego, by ciÄ™ urabiać, co też w istocie jest prawdÄ….Jedni majÄ… ciÄ™ ćwiczyćsÅ‚owami, drudzy uczynkami swymi, inni znowu myÅ›lami przeciwko tobie, a ty masz byćpowolny temu ich dziaÅ‚aniu, tak jak figura, którÄ… też jeden rzezbi, drugi maluje, a trzeciwyzÅ‚aca.JeÅ›li tego nie zachowasz jak należy we współżyciu ze współbraćmi zakonnymi,nie osiÄ…gniesz Å›wiÄ™tego spokoju i nie uwolnisz siÄ™ od wielu przeszkód i zÅ‚a.DRUGA PRZESTROGA16.Druga przestroga jest ta, abyÅ› nigdy nie zaniedbaÅ‚ żadnej pracy dlatego, że nieznajdujesz w niej smaku lub upodobania, jeżeli sÅ‚użba Boża wymaga, byÅ› jÄ… wykonaÅ‚.NieczyÅ„ też żadnej rzeczy dla samego tylko smaku i upodobania, jakie ona ci sprawia, lecz,jeÅ›li speÅ‚nić jÄ… trzeba, uczyÅ„ to z takim oderwaniem, jakby ci byÅ‚a niemiÅ‚a.Bez tegobowiem nie zdoÅ‚asz nabyć wytrwaÅ‚oÅ›ci i zwyciężyć swojej sÅ‚aboÅ›ci.TRZECIA PRZESTROGA17.Trzecia przestroga jest, aby czÅ‚owiek duchowy nie szukaÅ‚ nigdy smaku i przyjemnoÅ›ciw swoich ćwiczeniach i nie speÅ‚niaÅ‚ ich dla tego smaku, jaki w nich znajduje, jak również,by nie unikaÅ‚ tych ćwiczeÅ„ dla goryczy i niesmaku, jakie mogÄ… mu one sprawić.Owszem,winien je podejmować i szukać w nich zawsze trudu i umartwienia.W ten sposóbujarzmia swojÄ… zmysÅ‚owość - nie ma bowiem innego sposobu, by wyzbyć siÄ™ miÅ‚oÅ›ciwÅ‚asnej i nabyć miÅ‚oÅ›ci Bożej.9.CZTERY WSKAZÓWKI DLA PEWNEGO ZAKONNIKA, BY MÓGAOSIGN DOSKONAAOZJezus, Syn Maryil.ProsiÅ‚ mnie Wasza MiÅ‚ość o wiele, choć w krótkich sÅ‚owach: by odpowiedzieć na to,trzeba by wiele czasu i papieru.WidzÄ…c siÄ™ zaÅ› w braku jednego i drugiego, postaram siÄ™krótko podać niektóre tylko punkty czy wskazówki, które zawierajÄ… wiele treÅ›ci i kto jewiernie zachowa, dojdzie do wielkiej doskonaÅ‚oÅ›ci.Kto chce być prawdziwym zakonnikiem, kto pragnie wypeÅ‚nić obowiÄ…zki stanu, którychwypeÅ‚nienie przyrzekÅ‚ Bogu, postÄ™pować w cnotach i cieszyć siÄ™ pociechami i sÅ‚odkoÅ›ciÄ…Ducha ZwiÄ™tego, nie zdoÅ‚a tego osiÄ…gnąć, jeżeli nie bÄ™dzie przestrzegaÅ‚ z naj usilniej szÄ… pilnoÅ›ciÄ… czterech nastÄ™pujÄ…cych wskazówek, jakimi sÄ…: rezygnacja, umartwienie,ćwiczenie siÄ™ w cnotach, samotność materialna i duchowa.2.By zachować pierwszÄ… wskazówkÄ™, którÄ… jest rezygnacja, potrzeba, abyÅ› żyÅ‚ wklasztorze tak, jakby tam nikt inny nie żyÅ‚.Nie mieszaj siÄ™ wiÄ™c ani sÅ‚owem, ani myÅ›lÄ… dotego, co siÄ™ dzieje w klasztorze, ani do poszczególnych osób, nie zwracajÄ…c uwagi na ichdobre czy zÅ‚e strony i na ich usposobienie.I choćby Å›wiat miaÅ‚ runąć, nie mieszaj siÄ™ dotego, by zachować spokój duszy.Przypomnij sobie żonÄ™ Lota, która dlatego, że odwróciÅ‚agÅ‚owÄ™, by patrzeć i sÅ‚uchać krzyków i woÅ‚aÅ„ tych, którzy ginÄ™li, zamieniÅ‚a siÄ™ w twardÄ…skaÅ‚Ä™ (Rdz 19, 26).Tego trzeba ci przestrzegać z wielkÄ… usilnoÅ›ciÄ…, bo przez to uwolniszsiÄ™ od wielu grzechów i niedoskonaÅ‚oÅ›ci i zachowasz uciszenie i spokój duszy z wielkÄ…korzyÅ›ciÄ… przed Bogiem i przed ludzmi.Wskazówka ta ma takie znaczenie i ważność, iżwielu zakonników nie zachowujÄ…c jej, nie tylko nie odniosÅ‚o pożytku z wielu peÅ‚nionychcnót zakonnych, lecz ze zÅ‚ego postÄ™powaÅ‚o w gorsze.3.By speÅ‚nić druga wskazówkÄ™, którÄ… jest umartwienie i skorzystać z niej, należy wyryćgÅ‚Ä™boko w sercu tÄ™ prawdÄ™, żeÅ› nie po co innego przyszedÅ‚ do klasztoru, tylko po to, by ciÄ™urabiali i ćwiczyli w cnocie, jak obrabia siÄ™ i szlifuje kamieÅ„ zanim siÄ™ go wstawi wbudowÄ™.Uważaj wiÄ™c wszystkich w klasztorze za swych nauczy cieli, których BógpostawiÅ‚, by ciÄ™ ćwiczyli i urabiali w umartwieniu.Jedni majÄ… ciÄ™ urabiać sÅ‚owami,mówiÄ…c to, czego nie chciaÅ‚byÅ› sÅ‚uchać; drudzy uczynkami, postÄ™pujÄ…c w taki sposób, żetrudno ci to znieść; inni usposobieniem, przez które stajÄ… ci siÄ™ niemili sami w sobie i wswych uczynkach; inni wreszcie myÅ›lami, w których ciÄ™ nie poważajÄ… ani nie kochajÄ….Wszystkie te umartwienia i przykroÅ›ci musisz znosić z cierpliwoÅ›ciÄ… wewnÄ™trznÄ… i wmilczeniu dla miÅ‚oÅ›ci Bożej, rozumiejÄ…c, że nie przyszedÅ‚eÅ› do zakonu dla innej rzeczy,tylko po to, by ciÄ™ ćwiczono i byÅ› przez to staÅ‚ siÄ™ godnym nieba.Bez tego nie byÅ‚o po cowstÄ™pować do zakonu, lecz trzeba byÅ‚o pozostawać na Å›wiecie, szukajÄ…c jego pociech,jego zaszczytów, wziÄ™cia i wygód.4.Ta druga wskazówka jest konieczna dla zakonnika, aby mógÅ‚ wypeÅ‚nić powinnoÅ›ciswego stanu, dojść do prawdziwej pokory, pokoju wewnÄ™trznego i radoÅ›ci DuchaZwiÄ™tego.Bez tego zaÅ› nie bÄ™dzie wiedziaÅ‚, co to jest być zakonnikiem, ani po coprzyszedÅ‚ do zakonu.Nie bÄ™dzie szukaÅ‚ Chrystusa, lecz siebie samego, nie zazna pokojuduszy ani nie uniknie grzechów i niepokojów.Nie zabraknie bowiem do tego sposobnoÅ›ciw klasztorze i Bóg nie chce, by ich zabrakÅ‚o; wprowadzajÄ…c bowiem tam dusze, by jedoÅ›wiadczać i oczyszczać jak zÅ‚oto w ogniu i pod mÅ‚otem - nie chce usuwać prób idoÅ›wiadczeÅ„ pochodzÄ…cych czy to od ludzi i szatana, czy to od ucisków i opuszczenia.Wtych rzeczach powinien siÄ™ ćwiczyć zakonnik, starajÄ…c siÄ™ znosić je z cierpliwoÅ›ciÄ… izgadzajÄ…c siÄ™ z wolÄ… Bożą.Kto by zaÅ› nie chciaÅ‚ tych prób znosić, tego Bóg zamiastumocnić w próbie, musiaÅ‚by odrzucić jako takiego, co nie chciaÅ‚ dzwigać krzyża zcierpliwoÅ›ciÄ….Wielu zakonników z powodu niezrozumienia tego ponosi wiele zÅ‚a i kiedyÅ›w dniu obrachunku bÄ™dzie zawstydzonych. 5 [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • rozszczep.opx.pl
  •